Vakgroepvoorzitters: speerpunt of mikpunt?

 Door Fréderique Iedema

Vakgroepvoorzitters fungeren vaak als pioniers binnen hun vakgebied door als eerste nieuwe behandelmethoden, technologieën of onderzoeksuitkomsten te omarmen. Hiermee zetten zij de toon voor innovatie in de zorg en trekken zij de kar van verandering en vooruitgang binnen de snel evoluerende medische wereld. In hun rol als voorzitter wordt naast betrokkenheid bij medisch inhoudelijke zaken ook van hen verwacht dat zij een speerpunt zijn wat betreft teamaansturing. Belangrijke pijlers hierin zijn bijvoorbeeld het bevorderen van de samenwerking tussen vakgroepleden, het profileren van de eigen vakgroep binnen het ziekenhuis en het faciliteren van professionele ontwikkeling van vakgroepleden. Maar wat nou als vakgroepvoorzitters in een situatie terecht komen waarin zij zich eerder een mikpunt voelen dan een speerpunt?

Als vakgroepvoorzitter ben je het boegbeeld dat de visie van jouw vakgroep belichaamt en uitdraagt. Je bent het aanspreekpunt voor strategische beslissingen, verantwoordelijk voor de samenwerking binnen jouw specialisatie en vertegenwoordiger van jouw vakgroep. Ontzettend waardevol natuurlijk, maar deze positie heeft ook een kwetsbare keerzijde. Net zoals “hoge bomen veel wind vangen”, trekken vakgroepvoorzitters vaak meer aandacht. Hierdoor worden zij meer blootgesteld aan meningen en beoordelingen, zowel positief als negatief, van andere collega’s binnen en buiten de vakgroep. Hun beslissingen en acties zijn vaak onderwerp van discussie en evaluatie, waardoor ze meer kritiek kunnen krijgen dan anderen. Het gevolg: vakgroepvoorzitters worden onbedoeld een mikpunt in plaats van een speerpunt.

Juist voor vakgroepvoorzitters geldt in deze situaties: jouw gedrag roept altijd gedrag bij de ander op, maar het kan zijn dat je je hier niet altijd bewust van bent en voor je het weet zit je in een situatie die steeds lastiger wordt. Wanneer je weet hoe je in een gesprek overkomt, kun je aansluiten bij de behoeften en verwachtingen van de ander. Door empathie te tonen en actief te luisteren wek je vertrouwen en wederzijds begrip, ook als er weinig tijd is voor een gesprek.

MCG heeft hiervoor Gesprek in de Praktijk ontwikkeld: aan de hand van oefengesprekken met acteurs helpt Gesprek in de Praktijk vakgroepvoorzitters in legio verschillende professionele situaties waarbij communicatie erg belangrijk is, zoals met collega’s, bestuurders, assistenten en patiënten. Het maakt niet uit of je al heel ervaren bent of niet. Gesprek in de Praktijk is geschikt voor ieder die zijn of haar communicatievaardigheden wil versterken

Wil je meer informatie over Gesprek in de Praktijk, klik dan hier. Of ben je benieuwd op welke andere manieren MCG vakgroepvoorzitters ondersteunt? Neem dan contact met ons op!

Ontvang je de MCG-nieuwsbrief nog niet en wil je deze voortaan direct in je inbox ontvangen? Klik hier om je in te schrijven!

MCG Consulting | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | Zoeken | Klachtenregeling | Copyright 2024